21 januari 2010

Utställda miljöbilar och lättklädda damer

Härom dagen var jag på mitt livs första bilmässa, European Motor Show Brussels, i samband med ett seminarium om framtidens miljöbilar. Bilmässan är en av Europas största, med 100-tals utställda modeller (varav ett 30-tal helt nya) och ca 600.000 besökare på två veckor. Evenemanget var mycket påkostat och det syntes inte många spår av den svåra krisen för branschen innanför mässhallens dörrar.
I auditoriet där seminariet hölls uppskattade jag att publiken till 95% bestod av män. Kontrasten blev påtaglig när man gick runt bland bilmontrarna utanför, där bilföretagens representanter helt bestod av lättklädda 25-åriga damer. Många av mina värsta fördomarna om bilmässor besannades; se bara detta klipp från mässans egna reklamfilm på Youtube.

Huvudintrycket var annars att de flesta bilföretag nu tar miljöaspekterna på allra största allvar och att minskade CO2-utsläpp ges särskilt prioritet. Däremot finns det fortfarande en viss rådvillhet om vilken alternativ teknik man ska satsa på; olika företag satsar på olika lösningar.
Fransmännen inriktar sig t.ex. särskilt på små elbilar (Renault lovar att 1 av 10 sålda bilar ska är en elbil 2020), tyskarna och Volvo tycks vilja profilerar sig med biobränsle/etanol och effektiva deislar (DRIVe), och japanerna med Toyota i spetsen satsar särskilt på hybrider. Toyota har redan sålt över 2 miljoner Priusar, och år 2020 ska alla deras modeller erbjudas med hybridteknik. Snart kommer deras plugg-in elhybrider, som kan laddas i garaget under natten, rulla 20 km med ren el och sedan växla in på bensin/hybrid-drift.

Visst känns det som om elbilarna har fått något av en renässans; för några år sedan talade nästan alla om bränsleceller som framtidens lösning. Den franska regeringen lär nyligen ha beställt 100.000 elbilar under 5 år till sin egen bilflotta. Det står dock klart att knappast kommer att handla om EN lösning utan om flera, varav elbilen säkert kan ge ett stort bidrag - särskilt om man hittar en smart lösning på räckvidsproblemet, t.ex. genom en infrastruktur för snabba batteribyten.

Utmärkande för många av de elbilar, hybrider, bränslecellsbilar, småbilar och energieffektiva dieselbilar som ställdes ut var att de inte längre ser ut som koncept/experimentbilar utan mer som en standardbil. Samtidigt tycks det också läggas en hel del energi på att få miljöbilarna se "coola" ut, med förhoppningen att locka andra konsumenter än de mest miljöengagerade.

Varför satsar då bilföretagen så mycket på klimatsmarta modeller numera? Delvis är det förstås en effekt av den allmänna klimathypen, och av kunder som är genuint intresserade av bränslesnålare och snålare bilar. Själv är jag dock helt övertygad om att den största enskilda faktorn som driver denna trend är den EU-lagstiftning för minskade CO2-utsläpp från bilar som antogs i slutet av 2008.

En biltillverkare utmärkte sig särskilt, med en helt egen hall, en stor avdelning med avancerade accessoarer inkl smycken, kläder, solglasögon etc och ännu fler kvinnliga försäljare per bilmodell: Mercedes. Har svårt att tro att de kunder som lockas av just dessa montrar ställde särskilt många frågor om modellernas miljöprestanda. Men för att klimatanpassa trafiksektorn fullt ut är det nog precis det som krävs.